Sunday, December 4, 2011

Musim buah buahan di kampung saya

Pada masa cuti ini, saya telah balik ke kampung mak saya di Sessang, di bahagian Betong di negeri Sarawak, saya balik menggunakan kereta saya yang berusia hampir 4 tahun, tahun depan genaplah 4 tahun pada bulan julai 2012, saya sungguh menikmati perjalanan balik ke kampung.

Sepanjang perjalanan saya ke kampung, saya melihat di kiri kanan jalan, banyak pokok buah sedang berbuah, takkan tumbuh bateri kereta pula kalau ianya menyerupai pokok buah! yang sungguh menarik perhatian saya ialah pokok buah dabai, yang semestinya berbuahkan buah dabai, iaitu buah yang paling sedap dimakan jika dicecah dengan kicap ataupun dimakan dengan garam, tapi mesti direbus terlebih dulu untuk mendapatkan rasa yang lemak dan lazat, kalau tak direbus atau tak betul sukatan rebusannya, semestinya wajah si pemakan akan menjadi kelat.

Dan di sepanjang jalan juga, kelihatan banyak penjual durian sedang menjalankan aktiviti jual beli mereka, ada yang jual sebiji sebiji, dan ada juga yang dijual beserta dengan raga raganya sekali, sungguh damai suasana di kampung, dan tiba tiba saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada tayar hadapan kereta saya di sebelah kiri, rupa rupanya tayar kereta saya pancit. Mood saya terus berubah, segalanya sudah tidak indah lagi, langit yang biru sebentar tadi terus jadi kelabu tapi tak kelabu sangatla, nasiblah saya tidak bertukar jadi Incredible Hulk semasa menukar tayar kereta saya, kalau saya bertukar, akibatnya banyakla yang saya kena bayar, upah towing, upah workshop, upah tukang ketuk badan kereta, upah orang tarik kereta dari dalam parit. ahhhhhh!!


gambar hiasan

5 comments:

  1. pancit ke bocor?

    nasib baik tayar, ada spare... klu bateri? hehehe~

    ReplyDelete
  2. bocor tercucuk paku di sibu, itu jam orang tengah upgrade jalan di Sing Kwong baru..kalo bateri kereta memang sah jadi Incredible hulk tengah2 highway...nasiblah bocor, tayar masih boleh tampung

    ReplyDelete
  3. dabai? Bagi la gambar first time dengar.

    ReplyDelete
  4. aku pun tak pernah dengo buah dabai...kasi up gambo...

    ReplyDelete
  5. ish ish ish....kasi tukar la lu punya kereta bro...tukar Lamborghini Gulato ker Hummer H3 ker...hahaha jgn marah ekk....

    kalo ada masa dan kelapangan, singgah2 jugak ke www.molotovcocktailz.blogspot.com ok

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...