Friday, September 2, 2011

Hikayat Sang kancil dan monyet | hahahahaha!!!

Zaman zaman 80-90an aku memang tak pernah miss tengok ini rancangan kartun, yang dah masuk tahap klasik, beberapa minggu lepas aku terjumpa video ni kat youtube, tak sangka pulak ada pulak klip yang best nih, boleh bikin ketawa wooo..bestnya kalo dapat balik ke zaman dulukala, hikayat Sang Kancil dan Monyet ni bagi aku adalah video yang paling best dalam siri animasi terbitan Filem Negara Malaysia, yang lain tak berapa sangat(walaupun grafiknya bagi aku boleh celen kartun2 Disney/WB yang sezaman dengannya) seperti Hikayat Sang Kancil, Kerbau dan Buaya, Hikayat Sang Kancil dan Buaya, Gagak yang Bijak, Arnab yang Sombong



Kartun zaman dulu banyak menerapkan elemen kemasyarakatan walaupun menggunakan karakter haiwan, tak seperti zaman sekarang, walaupun watak serupa manusia, tapi elemen nasihat yang straight to the face tak berapa ditekankan, amik contoh hikayat Sang kancil, kerbau dan buaya, bahasa kiasan dan kata nasihat yang digunakan memang berbunga bunga boleh bikin sel otak aktif untuk berfikir, betapa kaya dan perkasanya peribahasa Melayu yang digunakan kat sana, bukan macam kartun zaman sekarang, walaupun made in Malaysia, tapi..ahh judge for yourself laaaa....

~indahnya suasana rimba, di pagi hari~

5 comments:

  1. ya betul... nang sik kedak rupa marek mpun katun

    ReplyDelete
  2. Dr Ben,
    boleh ditonton untuk refresh memori yang silam haha

    Coffee Girl,
    katun lama2 nang best, senang mok faham jalan ceritanya, sama juak dengan filem lamak2 dolok, best woo..x lejuk ditanggar berulang kali

    ReplyDelete
  3. hahaha..aku tak peduli aku tak peduli, part paling aku suka time monyet berlari, ada bunyi siren ambulans hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...