Tuesday, July 5, 2011

Review Cerita Toyol | 1980

Ok, memandangkan aku tengah menyampah menonton movie baru di pawagam berdekatan (walhal aku memang jarang pegi tengok wayang, last pegi tahun lepas masa movie Janin) ini kerana aku lebih meminati movie2 lama, sebab zaman dulukala, kat rumah aku takda pemain video VHS, apatah lagi radio mini kompo jenama SHARP, selalunya aku pada waktu kecik2 aku selalu numpang sekaki menonton sambil bergelak ketawa di rumah jiran cina sebelah rumah sambil makan kuaci bunga putih hitam dan belang zebra. tapi itu lain ceritala.

Berbalik kepada filem Toyol tadi, ini cerita aa, memang butul2 seram, gore dan bodo woo, watak tipikal pemuda/suami orang yang pemalas+bankrap+mengharap belas ihsan bini untuk berhidup, Bachok namanya, lakonan mantap Sidek Husein, Yahya Sulong, Ayapan dan entah apa nama lelaki pendek yang sorang lagi, aku saspek lelaki pendek tu jugakla yang melakonkan watak toyol.


Jalan ceritanya simple, iaitu :
  1. Orang muda/hero/ watak utama yang miskin
  2. Tiada ikhitiar lain selain dari berhutang dengan tauke tempat binaan
  3. Tiada duit bayar hutang
  4. Toyol offer diri jadi khadam cari duit
  5. Jadi kaya, joli, lupa anak bini naik pub turun pub
  6. Lupa beri makan toyol
  7. Toyol bikin chaos satu kampung
  8. Kemunculan bomoh super hebat
  9. Toyol mati, Bachok pun mati ala filem Evil Dead, hancur jadi biji kacang + pasir

dalam ini filem pun turut ada penampilan khas Jamal Abdillah membawa lagu lancang kuning, ada adegan minum air Fanta dalam botol. Apa apapun aku bagi 1 1/2 thumbs up untuk ini filem, next review maybe filem Hell Comes To Frogtown, lakonan mantap penggusti professional Rowdy Paper!!! so watch out

8 comments:

  1. damn....bro, kalo ko ada nyimpan movie tok, jgn lupak share dgn aku juak k

    ReplyDelete
  2. ada dalam stok, kirimkan dvd kosongmu, akan ku isi dengan koleksi movie lama, antara dalam list

    -bujang selamat
    -isteri perempuan dan ...
    -pasung puaka
    -toyol
    -hapuskan airmatamu
    -esok masih ada
    -sayang anakku sayang
    -rahsia(cerita seram sama level misteri rumah tua)
    dan banyak lagi...

    ReplyDelete
  3. bro korawk boleh tak nak copy filem2 lama yang di list di atas ni? terutama citer rahsia tu..nak tengok balik lah...

    ReplyDelete
  4. xleh upload ker kang den boleh la sedut

    ReplyDelete
  5. xde mase nak upload, boleh cek kat Teamaryzs.blogspot, kalo masih ada lah..boleh sedut kat sana

    ReplyDelete
  6. Filim lama mengubah idup guwe.
    WIRA ANGKASA
    BILA HATI TELAH RETAK (sungguh ni.)
    OH FATIMAH
    MARAH MARAH SAYANG
    .. ada lagi nie malas nak ingat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...