Saturday, August 6, 2011

Karak | pendapat aku

Semalam akibat terlalu bosan selepas bermain gitar sambil tunggu awek aku SMS, aku start tengok koleksi filem yang aku ada, tapi aku tak pernah tengok lagi iaitu filem Karak, sebuah filem yang diwar warkan seram seperti dalam iklan Astro 1st. Intro filem ni bolehla suspen sikit, tapi masuk bab penceritaan, memang hancur 60% !! bukan sikit tu, banyak amat. Ni la filem Malaysia, dekat trailer ceduk part part yang seram saja, tapi bila dah ditonton, takda rasa seram langsung, bagi aku kalo bikin filem seram, yang betul betul seram, tak payah nak masukkan benda benda lawak (pelakon dalam filem ni muka je lawak, tapi lawaknya tak lawak langsung) , cuba bandingkan dengan filem seram omputeh, memang saspen sampai nak ke jamban pun takut woo!! Lagi satu hantu dalam ini filem macam boneka, plastik + ala zombie kampung pisang, come onlah...ongkos RM2 juta estimated, takkan hantu pun pakai mekap macam plastik, dan aksi hantu pun sangat tipikal seperti hantu hantu tahun 80an ( aku amik contoh hantu dalam filem Evil Dead + Exorcist, tapi rupa hantu 90% serupa macam hantu dalam Evil Dead). Tak dapat bikin aku saspen.


Masuk bahagian wataknya plak, asal cerita hantu je mesti ada watak mamat dan minah gedik, what the hell!!aku paling benci tengok watak student yang mengada ngada, time aku masih student dulu takde plak member yang perangai gedik seperti watak filem ni, bukan filem ni saja, tapi filem filem hantu buatan Malaysia yang lain ( kecuali filem Flat 3A dan jangan pandang belakang) pun sama..ahh!! boringla dengan watak mulut becok , banyak cakap dan gatal tangan. Takde ikut realiti kehidupan langsung.

Lagi satu ni filem hantu Malaysia, sikit sikit berkenaan saka dan bomoh yang terlalu super (tapi dalam filem ni takde plak bomoh super) , well, in realiti it's the same, dah namanya filem seram Malaysia.., takde ke boleh tukar jadi hantu lain, tak hantu pun, tukarla kepada filem yang ada serial killer/phsyco /gore macam filem SAW, barulah ada spin sikit. Setakat muka berulat tu baek tak payahla..aku ni bukan apa, berpuluh tahun dah menonton filem filem seram, kriteria bagi seorang peminat filem seram mestilah nakkan sesuatu jenis keSERAMan yang baru.

Part cinta cinta pulak aku paling lemah nak tengok, time saspen pun sempat nak bersayang sayang, time dah nak mati plak tu, sempat lagi..arghh!! buruk benar rupa, kalo filem omputeh takde pulak watak yang bersayang sayang yang terlampau, cuba tengok filem Friday The 13, ada part sayang sayang??no way..walaupun filem omputeh ada masuk part 18sx, bila awek dah mati kena bunuh Jason Vorhess, balaknya biarkan je,takdenye nak terhegeh hegeh mencari kesana kemari dalam semak.

For a relief, filem Karak ni menampilkan pelakon pelakon yang baru, jadi aku tak nak komenlah hal tersebut, biasalah watak baru, agak kaku sikit rupanya, masih boleh dipeetingkatkan lagi mutu lakonan, tu je la yang jadi penyelamat filem ni, "orang baru" , lagipun aku rasa ini filem seram pertama arahan Yusri Abd. Halim. anyway it's KRU Production..

Rating aku untuk ini filem 1/5 Sebabnya?? = langsung tak seram.

4 comments:

  1. karak = korok = korawk
    this is madness!

    ReplyDelete
  2. tu hari nengok kat youtube...tergamak sampai ke 10 minit yang pertama ajer...memang hampeh!!

    ReplyDelete
  3. ijau
    nasib bukan kerek

    berteromber
    ending lagi hampeh, sama macam filem Long Khong yang 1st

    Dr. Ben
    Filem Malaysia ni makin maju makin x best, best lagi filem2 lama dulu, filem Misteri rumah tua misalnya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...