Friday, January 26, 2018

Manggam daripada Saribas

Manggam, sebuah entiti black metal dari daerah Saribas, Sarawak. Manggam bermaksud padam/mati/kong dan segala yang berkaitan dengan kematian ok itu maksud nama Manggam dalam bahasa kami (kalau zaman dahulu lebih dikenali sebagai bahasa orang bahagian ke-2, bahagian yang terbesar dalam Sarawak pada ketika itu) bahasa kami orang melayu yang mendiami sekitar persisiran pantai Sarawak atau lebih dikenali sebagai bahasa orang "Nyo" untuk pengetahuan anda bahasa kami sebagai melayu persisiran ini lebih kurang dengan bahasa orang negeri Sembilan sebab penggunan huruf "O" yang keras dibelakang, sebagai contohnya "apa" kami sebut sebagai "apo" pelik tapi benar oh itu cerita lain ok.

CD Manggam ini mengandungi 2 track yang berunsurkan black metal ala ala Darkthrone (pada pendengaran saya) Saya memperolehi CD ini dengan harga RM10 dibeli secara berdepan daripada Adi Herman beberapa minggu lepas masa sedang lepak ngeteh di kedai mamak yang dikira popular jugala di Bintulu cuma rasa airnya kurang padu, tapi tak mengapalah janji airnya ada. Untuk info tentang ini band bolehlah cari di zine zine underground tempatan, yang saya tahu sekarang band ini pernah ditemuramah dalam Eternal Zine yang juga dikelola oleh rakan saya dari Miri, Sarawak

Apa yang menarik perhatian saya tentang ini band, band ini bagi saya rasanya band metal pertama yang wujud dari daerah Saribas, seperti yang kami tahu di sini, di Sarawak, band metal kebanyakannya dimonopoli oleh rakan rakan Melanau dibahagian tengah (Sibu/Matu/Daro) dan rakan rakan Iban/Bidayuh di bahagian Kuching, jadi ini adalah sesuatu yang baru, harapan saya band ini akan terus bekarya di masa hadapan. Hashtag #sayasuka

Manggam daripada Saribas
Dapatkan salinan anda

5 comments:

  1. Hampir mirip namanya ngan manggas

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama tak dengar nama Manggas, masih aktifkah band itu sekarang? oh ya apa maksud nManggas sebenarnya

      Delete
  2. boleh order dari Adi Herman , mengandungi 2 track yang boleh dikatakan raw black metal jugala

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...