Saturday, March 12, 2011

Peristiwa yang sik kan ku lupak

11.03.2011 (Jumaat) tarikh paling best aku pernah alami sepanjang aku hidup berjalan dan drebar dia atas mukabumi tok.

12.16

"Rol, ada orang mintak antar pegi klinik, nya mok beranak" Kata abang Lingan dengan senggaut, aku nok tengah layap men game di PS3 alu melompat bangun, "Wow!!peluang seumur hidup tok ngantar orang sarat nak beranak" aku nok tengah makei seluar cargo time ya terus masuk dalam bilit merasok baju, kotan nak senggaut dengan exited tek nak, baju terbalit pakei pun aku sik sedar, terpaksa bukak balit, rasok baru.

Pegi jak ke tebin sungei, ngam juak Sebeli tengah ngarah miak sekolah masuk lam perauk " mok ke sini ko Rol?" tanyak Sebeli, " aku nak keseberang mok ngatar orang beranak" jawabku selamba kerin" Sebeli angguk palak, fahamnya kali. Dalam perauk ya banyak muka miak nak familiar, semua miak ya mok balit ke rumah panjan Punan (Rh. Nyipa) di seberang. " Bang Rol , tidak saya mau kawan kamu lagi, kamu jahat dengan saya, kamu mau pegi mana bang?" kata Bungan nyeduak Sylvia " ahh diam kamu duak, saya mau antar orang pegi beranak, kalau kamu banyak kompelen saya buang kamu dalam sungai" jawabku laju, miak duak orang ya nang petah kelaka, maka baruk darjah 3. Tapi sik la aku berniat nak embuang bena bena nyeduak dalam sungei, gila apa!!lelah mak bapak sidak molah tang senang jak aku mok embuang nya lam sungei, percoma ku kenak bunuh sidak Punan seberang nun, jangan main main woo.

Start jak kereta, ku nunggu sebentar di jelatong Aji, jelatong Aji tok nang dah banyak gilak sejarah bagi aku, pernah ku mendaratkan seekor udang dekat sekilo di wharf tok, nak lain lain, kelak ku ceritalah, aku nak cerita hal orang beranak tok. Malas nak embuang masa cerita benda sikda faedah.

12.30

Orang nak diantar ku beranak ya dah masuk lam kereta, bersama dengan duak orang assistant (jiran sebelah rumah si pesalin bernama nenek Sikong dan mak Gerry) muka orang nak beranak ya tek dah pucat benar dah, aku dengan cool (biasala sebagei sorang driver kereta sapu paling professional di Bintulu) madah ngan sidak 3, "tarit napas dalam dalam, jangan bingung, semua akan selamat" masuk ku gear terus dreba dalam kelajuan 70kmj, sik dapat ngembak laju gilak, percoma melanggar orang di sawmill sekitar area jalan Pandan - Sebauh kelak, sidak area sawmill ya bukannya betul gilak, bahaya sikit, semua politik pun orang, sidak Indon, bukannya pandei nanggar kiri kanan time nak nyeberang jalan, pernah dolok ada sorang dreba kereta sapu melanggar sidak Indon kerja sawmill sia, setengah mati driver ya dikirah sidak, walhal orang nok dilanggar ya sihat walafiat, gik dapat berjalan lepas ya, celaka besar!

Lepas jak jambatan Sebungan(jambatan 1st dari Pandan ke Sebauh) Nenek Sikong madah " udah kak beranak tuk, apuuuu" panik tedah tua haha, sik sampei seminit lepas ya terkiak kaong agik sidak duak Assistant di seat belakang, "baby dah kuar baby dah kuar!!! " sampei macam mok berdiri jak sidak duak, ninak, sik semena mena nyeduak jadi bidan terjun! Ya baruk real life bidan terjun i've seen through all these years. Walaupun aku nangga dari cermin pandang belakang. Tahniah! aku terus dreba dengan cool " tarit nafas dalam dalam kak, sik lamak gik sampei klinik Sebauh" kataku cuba menenangkan sidak di belakang, sebenarnya dalam hati ku memang dah panik juak, toklah 1st time aku ngantar orang nak beranak, tapi lain gik jadinya, nya beranak dalam kereta aku!!Haha..OMG!!

1245

Dah sampei ke klinik Sebauh, aku dengan abang Lingan berlari ke rumah dresa nak bertugas. Nasibla ada sorang ompuan misi ya ada, temunek baby dipotong depan mata aku..wow!!pengalaman baru tok, mak baby terus diangkat masuk ke dalam klinik, nyeduak assistant tadik pun masuk juak. Tinggal lah aku dengan abang Lingan di kereta" camni tok bang?banyak darah woo!"Seluk ku poket, diambik ku rokok lalu dinyala sebatang, aku sorong rokok dengan abang Lingan, sik mauknya, sebabnya ada rokok nya empun. Sik lamak lepas ya nenek Sikong turun ngembak mop dengan serbuk pencuci, entah siney nya dapat aku sik tauk, berpeluh kamek 3 encuci kereta, banyak lalu darah. Nasibla tengahari, hari panas, cepat kerin.

1500

Semuanya dah selamat, Alhamdulillah aku syukur, semuanya selamat. Kamek orang semua balit ke Pandan, dalam perjalanan, si mak baby tadik nang excited, dan semua orang dalam kereta tetak, ada juak nangis ngenang peristiwa beberapa jam tadik, aku pun turut terharu, yalah pengorbanan sorang mak, bukan senang nak beranak. Mun ku dah kawen kelak, aku akan sayang bini aku dan menghargai setiap pengorbanan bini ku kelak, bukan senang jadi ompuan woo mun dipikir pikir balit.

Sampei jak ke Pandan, lepas aku parking kereta dalam garaj, aku terus ke jelatong Aji, aku nangga baby tadik, cute, gik merah, " Rol, terima kasih ya" kata semua penumpang, aku senyum, aku dah cipta pengalaman baru aritok, the ride that change my life. " kelak merik nama baby ya ikut nama ko Rol, sempena nya lahir dalam ko pun kereta, hahaha" kata abang Lingan berpelentei.

"hahh???"

TAMMAT

*orang cina paling suka bila orang beranak dalam kereta/ kediaman sidak sebab sidak madah ada 'Ong' Wallahualam :)

2 comments:

  1. hahaha, mun sidak berik nama korawk, kelak ikut perangai korawk, bahaya haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...