Wednesday, September 9, 2009

pendakwahrama VS Syaitanirrajim

"Urang berserban datang!!huh!!!bertapok lok, gago jak daktok. Ngaco ku nanggar Youtube" tok antara ayat ayat terakhir sebelum bertapok dari geng dak berjubah ngan berserban mengetuk pintu rumah. Aku nang allergic dengan geng dak India, Pakistan, Bangladesh wannabe tok, bukan maksud aku bencik, tapi aku sik rajin nak melayan sidak. Tapi aku terlambat, sidak berjaya juak detect pergerakan aku.

"Assalamualaikum tuan, apa habaq" salam dihulur, aku sambut ngan muka polah polah bodo. "Wassalam wbt, saut aku dengan makna besar, disia dah ku tauk sidak tok sik berapa, adaka muka Jemaah semua serius..mun nak dakwah, muka mesti manis geng, baruk urang suka nangga kita datang. "tuan ni satanist ka??" semua mata nangga rah aku. tiba tiba sorang dari jemaah madah benda camya, "tuan, dahla dengan benda benda camtu, skang ni bulan posa, bulan keberkatan..bertaubatlah, ikut kita ke surau, kat sana Tuan boleh belajar agama, hentikan kerja sia sia menyembah syaitan" tanpa intro madah aku satanist!!huh!!. kat sine adab ngan akal pendakwahrama Malaysia tok, tanpa pikir panjang terus ngecop aku satanik follower. Aok, baruk aku sedar, time ya aku makei t shirt As sahar "casus luciferi"(satanik kah aku??heh!!teruskan membaca). Beberapa urang dari sidak senyum sinis, "menyindir" kataku lam ati, mun sik ngenang bulan posa, sah sidak tok ditembak ku sorang sorang, buang lam telaga lamak belakang umah. Sik, aku sikkan tembak, aku biuskan badan sidak, kakya aku seksa sikit demi sikit, biar sidak nangga part badan sidak dipotong sikit sikit sebelum mampus..heheh...ya imajinasi aku jak..sikdalah aku sekejam ya, bukan ya nak dicerita sitok.

"kenak kitak urang madah aku satanik??tegal baju tokkah??atau tegal majalah Mastika??"bersembur kata kata ya dari mulut aku, aku dah start manas, posa aku hancur, alang alang dah hancur, aku proceed to terminate, aku klik yes lam kotak hati, aku mesti lawan geng tok, maruah ya bah. Semudah bukak kulit kuaci jak daktok nuduh aku satanik. sial, camtok kah etika sebagai pendakwahrama, macam komunis adala."kimak takurang, tak urang tuk tabligh atau kominis??mun nak berdakwah, bukan camtok, kimak..senang jak takurang madah aku satanik, belaja dolok, gi balit suro nun, belaja erti iman dan amal..mun dah tauk, datang sitok balit..jangan nak mengada..hei!!!orang tua, muka ko cam muka kambin, janggut jak panjang ko simpan , tapi akal sik dipakei..camtok ka nabi Muhammad S.A.W berdakwah??shit!!fuck u all you communist!!" aku datang sawan, rasa nak ku sepak pasu bunga di tangga umah ku..aku mun part camtok, aku mudah marah. "dah dah Tuan, sabar, jom jemaah, kita balik"kata sorang dari sidak..baruk sikit aku marah alu nak ngalah 1 vs 5..tapi 5 orang pendakwahrama ngarut."pulang jak kitak urang nun woi, belaja balit adab datang nyeruk urang ke mesgid, sebelum aku repot ngan pihak berwajib, sebelum aku nyaman kitak urang"ngan ego ku madah. Sidak cau dari halaman umah aku, tanpa salam, berebut kaki berjalan.

Entri tok bukan nak madah keburukan sidak pendakwahrama tok, aku nyesal nangga style daktok. Sah sik ikut peraturan berjemaah..aku rasa dak tok newbies a.k.a karkun(istilah lam tabligh) baruk belajar. Aku dolok time jadi student, aku pernah ikut, tapi dengan cara dakwah nok sebenar benar dakwah, datang umah urang penuh adab, kamek urang sik kan kelaka benda nok mek urang empun sik tauk tentang agama, cukupla nyeruk urang datang ke suro ngekot "Majlis ilmu" sikda nak ngecop urang nok diseruk ngan macam macam gelaran.
Sikda nak menjatuhkan air muka tuan rumah. sikda nak menjatuhkan maruah urang lain, sikda nak madah mun dah makei serban ada macam macam pemandei. Bagi aku,Makin panjang janggut, makin rendah la hati, makin banyak lilit serban, makin tinggilah budi..makin hitam dahi makin banyakla ilmu..makin itam celak dimata, makin rajinla bangun Tahajud berdoa mohon hidayah semua insan tiap tiap malam..pikir pikirla dipun.Mun sik mikir, aku tembak kelak!! Sebelum nak ikut urang berdakwah, buang dengki, buang rasa nak nyindir urang, buang ego. bulan bulan posa camtok, sabar ya penting. Macam aku, orang nok sik penyabar, mudah gilak manas, mun part part agama tok, aku nang sensitif..aku bukan satanik!!aku dengar lagu jak, aku sik ngaco sapa sapa, ya hak aku nak dengar, nak minat apa pun, malas nak hipokrit. Malas nak follow gilak majalah mastika hahah!!!

in memoir : Jemaah Surau RPR Kidurong, Jemaah Masjid Hidayah Kidurong, Jemaah Taman Sukma, Kch, Bro Zahardi, pakcik Semadi..u all is the best in this part..tq for the time, tq for the knowledge , and thanks Allah for the life he's given to me..amin ya rabbil alamin...

nota perut : majalah Mastika majalah merapu, nya pun wartawan semua katak dibah tempurung, tapi kitak orang masih boleh dolod majalah ya free lam blog rahsia aku hehehe...no way la aku nak beli..aku suka baca cerita antu jak lam majalah mastika, alang alang nya cerita bulak heheh!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...