Saturday, February 29, 2020

Aku, Underground dan Bintulu #6

3 bulan mengajar kafa di SK Kidurong 1, banyak mengajar aku erti sabar dalam mengawal emosi murid dan emosi aku aku..sekali..mana tidaknya..doa qunut pun aku kurang hafal pada waktu itu, alhamdulillahla aku hafal doa dan wirid selepas solat..itupun terpaksa, dengan budak sekolah bolehla aku dikatakan legend..tapi kalau masuk dalam sirkit  litar guru guru Kafa kebangsaan..aku paling 'uncit'..ok itu cerita lain, dalam fikiran aku waktu itu syukurlah ada kerja daripada duduk di rumah sahaja tanpa buat apa apa..waktu itu aku sudah faham konsep kuasa DUIT melebihi segala galanya..betul?

Selepas resigned/tamat kontrak sebagai guru kafa, aku dapat tawaran bekerja di syarikat Serba Dinamik sdn berhad sebagai pembantu stor, itupun kakak saudara aku yang rekemenkan, Aku bekerja syif siang sahaja pada waktu itu, semasa shutdown (shutdown disini maksudnya projek overhaul pelbagai jenis mesin di loji MLNG) bergayala sikit bekerja guna coverall, kalau sekali imbas nampak macam kumpulan Slipknot!! nampak lebih lelaki..yang bosannya takda awek kat tempat kerja aku, semua sausage party sial!! haha ..kalau orang kampung aku nampak aku waktu itu terus digelar pekerja offshore..singkat dan kebelakangnga pemikiran kawan kawan pada waktu itu..walhal aku bekerja di darat saja bukannya di laut..bukalah minda sedikit..malah pada tahun 2020 pun masih ada kawan kawan yang berfikiran begitu, ubahla pola pikiran...keluarla dari kampung brader dan sekali sekala hisaplah sedikit gam semoga terbuka sikit minda..jangan asyik nak melabel orang sahaja.

bersambung...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...