Kali ini saya akan kongsikan kisah mengenai sejarah penciptaan Hot Wheels Optimus Prime 2024, sebuah peristiwa yang dianggap sebagai "perjanjian damai" terbesar dalam industri mainan dunia.
Ini bukan sekadar model kereta biasa, ianya adalah simbol penyatuan dua gergasi yang selama ini bersaing sengit antara Mattel (pemilik Hot Wheels) dan Hasbro (pemilik Transformers).
Berikut adalah kronologi penciptaan model bersejarah ini
1. Titik Permulaan: "Perjanjian Damai" Mattel & Hasbro
Selama berdekad, Mattel dan Hasbro adalah musuh ketat dalam merebut nama di pasaran mainan. Namun, pada April 2023, dunia dikejutkan dengan pengumuman kerjasama strategik antara kedua dua syarikat ini.
Sebab Utama kerjasama ini dibuat ialah untuk meraikan Ulang Tahun Ke 40 Transformers (1984–2024)
Objektif:
Mattel dibenarkan menghasilkan kenderaan Transformers dalam bentuk Hot Wheels, manakala Hasbro dibenarkan menghasilkan permainan Monopoly edisi Barbie dan UNO edisi Transformers.
2. Cabaran Kejuruteraan: Mengecilkan Gergasi (Proses Rekaan)
Tugas berat untuk mencipta Hot Wheels Optimus Prime ini diserahkan kepada Manson Cheung, seorang pereka senior dan pengukir (sculptor) veteran di Mattel yang terkenal dengan ketelitiannya.
![]() |
| Manson Cheung |
Inspirasi Asal:
Manson ingin mencipta semula patung mainan Optimus Prime Generasi 1 (G1) yang asal dari tahun 1984, tetapi dalam skala 1:64 (saiz Hot Wheels standard).
Tempoh Pembangunan:
Manson menghabiskan lebih kurang 175 jam (sekitar 7 hari penuh tanpa henti) hanya untuk fasa konsep awal, pengukiran digital (sculpting), dan kejuruteraan awal.
Masalah Teknikal:
Cabaran terbesar adalah untuk membuat model sekecil itu boleh bertukar (transform) dari trak ke robot tanpa kerosakan.
Bahagian sendi (joints) pada mainan asal terlalu besar untuk skala 1:64.
Penyelesaian: Manson mencipta "sliding joints" (sendi gelongsor) khas pada bahu dan pergelangan kaki supaya bahagian tersebut boleh bergerak tanpa tersangkut semasa proses transformasi. Beliau juga mengubah suai sendi pinggul agar kaki robot boleh dikangkangkan sedikit untuk gaya yang lebih dinamik.
3. Hasil Akhir: Hot Wheels Optimus Prime (Edisi Mattel Creations)
Pada 21 Mei 2024, berkat hasil kerja keras, model ini dilancarkan secara eksklusif di laman web Mattel Creations dengan harga sekitar USD80 (RM370+).
Spesifikasi model ini:
Bahan: Badan ZAMAC (aloi zink) diecast sepenuhnya (besi berat), bukan plastik murahan.
Cat: Modek ini dicat menggunakan cat Spectraflame Red & Blue, jenis cat berkilat premium yang menjadi tanda dagang Hot Wheels sejak 1968.
Roda: Tayar getah Real Riders (custom).
Aksesori: Tangan yang boleh ditanggalkan serta datang dengan senjata ikonik Ion Blaster!
Pembungkusan: Kotak direka khas supaya pengumpul boleh mempamerkan model tersebut sama ada dalam mod trak atau mod robot tanpa perlu membuka kotak sepenuhnya.
4. Versi Malaysia: Peranan Kilang Pulau Pinang
Walaupun model eksklusif di atas (yang boleh bertukar) adalah edisi terhad buatan China, terdapat satu lagi versi yang sangat relevan dengan kita.
Untuk pasaran umum (Mainline dan Track Fleet), Hot Wheels turut mengeluarkan Optimus Prime (Track Fleet) pada tahun 2024 dan versi Mainline (Basic Car) yang mula muncul pada lewat 2024/awal 2025.
Fakta Menarik: Prototaip untuk versi Mainline (yang tidak boleh bertukar, hanya bentuk trak) telah dikesan dihasilkan di kilang Mattel Malaysia di Pulau Pinang!
Ini bermakna, walaupun versi robot canggih itu adalah edisi khas, versi trak yang telah membanjiri pasaran (seperti di pasar raya tempatan) adalah hasil tangan rakyat Malaysia sendiri. Model ini dikenali sebagai Track Fleet Optimus Prime (kepala lori + treler) yang boleh digunakan di trek litar oren Hot Wheels.
Kesimpulan
Hot Wheels Optimus Prime 2024 adalah sebuah karya seni kejuruteraan yang unik. Ianya membuktikan bahawa dua syarikat yang bermusuhan boleh bekerjasama untuk menghasilkan sesuatu yang "mustahil" iaitu sebuah Hot Wheels berskala 1:64 yang benar benar boleh bertukar menjadi robot serta mengekalkan nostalgia tahun 80an dengan teknologi pembinaan yang lebih moden.



No comments:
Post a Comment