Monday, February 15, 2010

Konspirasi Cinta Rahimah(bukan nama sebenar ) ep. 7

Beg, dapur minyak tanah ngan kotak kotak ku dihempas degan kasar ke lantei rumah diladang, debu debu lantei terus nait ke atas, aku nutup mulut sak debu debu ya sik masuk lam kerongkong ku nak tengah haus. Perjalanan sejam lebih dari rumah lamak ku rasa seksa gilak, muka aku pun dah macam celaka bila sampei ke rumah baru aku tok. Sorang laki setengah umur sik berbaju terus ngecol depan pintu rumah aku, "ya..kamu kah si Tengkorok yang Luncai bagitau petang kelmarin?" pelat indon nya sik berapa pekat gilak sebab mungkin dah lamak tinggal di Sarawak tok " "Yah, sayalah itu" kataku ngan sikit jawapan ringkas tapi padat sepadat baju pakei ompuan kinek tok.

Belum gik ku nyuruh apa apa, nya neriak nunggah bininya nok disebelah rumah, bininya alu datang ngembak penyapu, skop alu sambil merik senyuman, bininya terus menyapu lantei rumah aku, aku rasa sebak sikit, sik pernah aku dilayan macam tok, tukla pertama kali urang lain nyapu rumah aku, dolok, time aku ngan Samy tinngal dirumah lamak, aku rasa rumah kamek duak sama level ngan tempat pelupusan sampah, nang tidor dalam uras. nang bebenarlah nyeduak laki bini ya ngemas rumah, aku pun jadi sik nyaman ati juak, adalah juak aku ngangkat barang barang bekas penghuni lamak rumah tok pakei embak keluar ada pakei tunok petang kelak. Macam macam barang ada, termasuk kerubong kondom ngan beberapa naskhah majalah ompuan telanjang nok udah diguntin guntin gambarnya, mungkin untuk tujuan mencabul kehormatan nya empun, aku saspek penghuni sebelum tok nang orang bujang. Sebab keadaan barang nok terlalu bersimburan, macam senggaut jak nak pindah. Puntung puntung rokok nang sia sitok , nang macam celakalah keadaannya.

Tengah mek orang gago ngemas rumah, datang sorang miak kecik ngembak sebotol aek oren ngan beberapa igek gelas plastik. "Pak, ibu, abang, jemput minum yah" katanya..kejawak juak "terima kasih dik" kataku, lalu dikubit pipinya nok kejawak ya alu terus nya berekot malu, laju gik ya sambil nerais ngan melompat, heheh...biasalah miak kecik..alu teringat ku anak anak jiranku di kampung nok selalu bermain di rumah. Dekat sejam juak kamek orang ngemas rumah, baruk ada nampak macam rumah...peluh belir dah baju aku, abang ya tadik dah nyandar tepi dindin, bininya dah pulang kerumah..kali balit masak, ninak dah dekat tengahari dah. Aku nyurong rokok ngan orang tua ya tek, disambut ngan senyum.."yah..kretek juga yah.." katanya ngan nada lelah"yah, saya memang hisap kretek bang, kalo rokok lain saya tidak masuk" kataku ngan bahasa bercampur, aku bukan pandei gilak bahasa Indonesia, sik boh ya, Bahasa Malaysia pun aku gik susah nak kelaka.


bersambung ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...